? ??????????????Playboy? ????? ?????? ???Rating: 3.9 (198 Ratings)??12 Grabs Today. 9517 Total Grabs. ????
??Get the Code?? ?? ?????Truth In The Skies? ????? ?????? ???Rating: 4.0 (1 Rating)??11 Grabs Today. 61 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Saturday, May 31, 2008

ISU PAKAIAN SERAGAM SEKOLAH HARUS DILIHAT DARI KACAMATA POSITIF

Isu pakaian pelajar perempuan seksi yang di gembar- gemburkan itu seharusnya dilihat dari perspektif yang positif. Saya perhatikan cadangan tersebut bukan semata- mata untuk kepentingan peribadi bahkan ia melibatkan maruah seluruh wanita khususnya dikalangan pelajar perempuan Islam.

Saya yakin dan percaya penulis pastinya sudah melihat dan menilai aspek pemakaian tersebut dari sudut baik buruknya sebelum berani mengeluarkan kenyataan tersebut yang menjadi kontroversi memandangkan ia agak kontra dengan kebanyakan kotak pemikiran masyarakat Malaysia kini yang menganggap ia tidak lebih hanya sekadar perkara picisan yang tidak wajar diberi perhatian.

Namun kita yang mengaku sebagai Islam yang sebenar harus barani mempertahankan pandangan tersebut disamping memberi cadangan yang membina bagi mengukuhkan lagi kenyataan tersebut. Saya perhatikan respon pembaca kebanyakannya datang dari orang yang diluar linkungan agama Islam. Ia tidak wajar berlaku kerana ini hanya melibatkan isu umat Islam.

Namun apa yang lebih mendukacitakan ada juga segelintir umat Islam yang turut sama membantah cadangan tersebut. Kita harus melihat dari sudut yang positif dan mengkaji sejauhmana baju sekolah tersebut mengundang serta menjadi salah satu faktor penggalak keruntuhan akhlak remaja.

cadangan saya:

1- menilai kembali kualiti kain yang digunakan dengan menyelaraskan semua jenis kain warna putih bagi semua sekolah di Malaysia. atau;

2- menetapkan syarat pemakaian tudung minimanya menutup dada. atau;

3- pihak PKPIM harus mencadangkan model pakaian sekolah yang sesuai andai dua cadangan diatas sukar dilaksanakan.

Kesemua cadangan diatas sejajar dengan apa yang dituntut oleh agama dari segi syarat pakaian seharusnya tebal sekurang-kurangnya tidak menampakkan susuk tubuh dan longgar serta warna yang tidak menarik perhatian lelaki. Pelaksanaanya harus dilaksanakan secara berperingkat- peringkat kerana sudah pastinya ia melibatkan perbelanjaan yang besar serta sesuai dengan tuntunan agama yang menghendaki agar sesuatu perkara itu tidak dilakukan dengan tergesa- gesa.
Namun hendak seribu daya, tidak hendak seribu dalih. Kita mampu melaksanakannya andaikata kita benar- benar memahami seluruh tuntutan agama terutamanya dari aspek penjagaan aurat wanita.

Akhir kata, jangan mudah menyalahkan orang lain, lihat kembali kearah keaifan diri serta sama- sama kita memperbaiki segala kekurangan, kerana nasihat menasihati dalam perkara kebaikan itu amat dituntut oleh agama.

1 JUN 2008

0 comments: