? ??????????????Playboy? ????? ?????? ???Rating: 3.9 (198 Ratings)??12 Grabs Today. 9517 Total Grabs. ????
??Get the Code?? ?? ?????Truth In The Skies? ????? ?????? ???Rating: 4.0 (1 Rating)??11 Grabs Today. 61 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Saturday, August 29, 2009

6 Ramadhan yang memilukan....


Hari ini 6 Ramadhan 1430 H merupakan tarikh yang tak akan aku lupakan buat selamanya... tarikh yang telah memberi kesan mendalam di dalam lubuk jiwaku yang paling mendalam...

Pada harinilah aku dikhabarkan akan pemergian bondaku yang amat ku sayangi...tatkala berita ini sampai kepada ku kakakku menelefonku memkhabarkan akan keadaan mak yang sudah tiada harapan lagi..50..50..

Kak ngah baliklah...(dalam nada teresak-esak) ...aku terkejut mendengar riak suara kakakku yang seakan ingin memberitahu berita yang paling menyedihkan..

Ketika itu aku masih menuntut di UM tahun pertama,..baru beberapa bulan aku berada bumi ilmu ini...

Kenapa akak(panggilanku kepada kakak)...?

Dalam nada cemas itu aku cuba untuk bertenang...

Doktor cakap mak dah 50/50 baliklah kak ngah..

Aku seakan tidak mempercayai akan kata-kata akak

Betul ke ni? Ish...tak mungkin..baru semalam mak dimasukkan ke ICU kuantan...takkan begitu cepat...tak mungkinnnnn (aku bermonolog)

Betul ke ni akak? Aku cuba mendapatkan kepastian...

Baliklah kak ngah muka mak dah nampak lain (mungkin tanda-tanda kematian sudah mengahampiri)

Baiklah akak...

Assalamualaikum (telefon dimatikan)

Ya Tuhan benarkah berita yang baru aku terima ini...aku seperti sukar mempercayainya...

Jauh di sudut hatiku....aku masih mengharapkan keajaiban akan berlaku...agar apa yang ku dengar sebentar tadi tidak terjadi ....

Tidak lama kemudian aku bergegas ke rumah mak saudaraku di Cheras setelah dibawa oleh sepupu...sebahagian adik beradik abah yang tinggal di kl akan bertolak bersama-sama denganku...

Sesampainya aku dirumah mak andak (mak saudara) aku lihat nenek, bibik (panggilan bagi orang jawa yg bermaksud mak cik), pak man sudah tiba...mereka menantikan kedatangnku..aku dipeluk kuat oleh nenek bagi menenangkan aku...

Kemudian aku bersolat fardhu zohor...ketika itu sempat kupanjatkan doa agar diberi keselamatan serta kesembuhan kepada ibuku...

Tidak lama kemudian....tut ..tut..tut.. bunyi telefon bimbitku berdering...

Aku mengangkat dengan cemas seperti sudah menjangkakan bahawa berita buruk akan ku terima...

Kak ngah mak cik kiah (adik arwah mak yang paling rapat dengan mak) ni...mak dah tak ada...

Aku bagaikan tidak percaya..seketika itu juga aku terduduk...terkejut...macam-macam perasaan bercampur baur....

Kenapa terlalu cepat mak pergi...kak ngah tak sempat berada di sisi mak saat mak menghembuskan nafas yang terakhir...

Seketika itu juga jam menunjukkan 3 lebih PM...

Kereta yang dipandu oleh mak cu meluncur laju menuju ke destinasi..di pekan Pahang..rumah arwah tok (nenek)..

Sepanjang perjalanan aku diam membisu ...bagaikan di awangan... Ya Tuhan Engkau lebih menyayanginya...

Perlahan-lahan aku panjatkan doa agar arwah mak berada dikalangan hambaNya yang di redhai...mudah-mudahan pemergian mak di bulan Ramadhan penuh kemuliaan ini memberikan kita yang tinggal ini suatu keinsafan bahawa kita semua pasti menyusul jua ke alam sana...Cuma waktu, masa dan tempatnya tidak ketahui...hanya Dia lebih mengetahui...


Al-Fatihah buat bonda tercinta
Muga Rohnya dicucuri rahmat
6 Ramadhan 1430H

0 comments: