? ??????????????Playboy? ????? ?????? ???Rating: 3.9 (198 Ratings)??12 Grabs Today. 9517 Total Grabs. ????
??Get the Code?? ?? ?????Truth In The Skies? ????? ?????? ???Rating: 4.0 (1 Rating)??11 Grabs Today. 61 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Monday, September 7, 2009

Kebenaran Pasti Terbela..

Sheikh Abdul Qadir al-Jailani berpesan dalam kitab Al-Fath Ghaib (Pembuka Yang Ghaib) dengan menyebut:

”Kebenaran tidak perlu dibela, Allah yang akan membelanya, bersabar dan beristiqamahlah kamu tanpa bertindak melulu membela kebenaran diri kamu, nanti kamu dibiarkan Tuhan menentukannya sendiri.”

Juga peristiwa yang pernah berlaku kepada wali Allah Abu Yazid al-Bustami yang pernah difitnah sebagai sesat, zindiq dan pelbagai lagi tohmahan oleh seluruh penduduk kota di zamannya. Beliau menurut sahaja perintah tanpa bantahan keatasnya supaya dibuang daerah. Kemudian apabila kota itu dilanda kemarau, Raja dan penduduknya menyedari kesilapan mereka menghukum Abu Yazid kerana terpengaruh dengan orang-orang alim yang dengki terhadapnya. Lalu Yazid dipanggil kembali, dan kembalilah beliau tanpa berkata apa-apa. Dengan kuasa Allah, selamatlah mereka dari kemarau tersebut..(dinukil dari kitab yang sedang ku baca bertajuk Liku-liku Jalan ketuhanan)

Inilah antara contoh teladan peristiwa benar yang pernah berlaku di zaman dahulu bahawa kebenaran itu pasti datang jua dengan pembelaan dari pemilik kebenaran yang hakiki (Rabb)...

Kata-kata yang dinukilkan oleh Sheikh Abdul Qadir al-Jailani dan peristiwa benar yang di nyatakan diatas benar-benar memberi kesan ke dalam jiwa ku...ya memang benar sekali...perkara-perkara yang benar itu pasti mendapat pembelaan dari Allah akhirnya sekalipun pada pandangan mata manusia itu semuanya salah belaka..

Begitu jua catatan dalam hidupku....aku juga pernah melalui situasi begini...namun tidak selayaknya hendak dibandingkan peristiwa-peristiwa atau kisah yang pernah terjadi kepada para aulia Allah..jauh sama sekali..

Apabila aku terbaca catatan pesanan Sheikh Abdul Qadir al-Jailani ini teringat kembali aku kepada peristiwa yang pernah terjadi kepadaku...namun tidak mungkin dapat aku ceritakan dalam ruangan catatan tulisan ini...ia bahasa hati..bahasa rahasia...bukan bahasa pena yang bisa melakar...menulis maupun menaip tentang catatan peristiwa itu...

Ahhhh!!! Biarkan sahaja ia menjadi rahasia hatiku dilubuk yang paling mendalam yang hanya aku dan Dia sahaja yang tahu...


13 Ramadhan 1430H.
3 Sept 2009
Khamis


0 comments: